Christopher Nolan + 70 mm = Sant
Christopher Nolan återvänder till det analoga 70 mm-formatet med sin nya film Dunkirk. Men vad betyder det egentligen, undrar du? Lugn, SF Bio guidar dig genom bildformatsdjungeln.
"We are in a movie. Not a hard drive." Så förklarade Tim Roth känslan av att vara med i Quentin Tarantinos 70 mm-film The Hateful Eight. Att spela in, klippa och visa film analogt är något av en anomali i dagens digitala filmlandskap. En spela in en film digitalt är både billigare och smidigare.
Trots de uppenbara fördelarna återvänder nu många prominenta filmskapare till ett analogt arbetssätt. Den digitala slutprodukten saknar helt enkelt något som analog film erbjuder. Den där äkta känslan, som är så svår att sätta ord på.
Precis som Tarantino är Christopher Nolan en förespråkare av 70 mm-formatet. Hans senaste film Interstellar visades i samma format, något som kommande Dunkirk också kommer att göra. Under en begränsad tid kommer du att kunna uppleva 70 mm-versionen av filmen på de anrika biograferna Rigoletto i Stockholm, Bergakungen i Göteborg och Royal i Malmö. Det är bara ett fåtal biografer i världen som har möjligheten att visa filmer i 70mm-format, och Rigoletto, Bergakungen och Royal är de enda av sitt slag i Sverige. Ta chansen att uppleva film som det ska upplevas.
Om du inte är såld ännu så listar SF Bio fyra anledningar varför du måste uppleva Dunkirk i 70 mm:
Större är bättre
När det kommer till film på bio så vet alla att större är bättre. Med 70 mm-formatet utnyttjas hela filmdukens bredd. Vida landskapsbilder känns ännu mer episka och tajta närbilder känns ännu mer intensiva.
Högre upplösning
35 mm är formatet man vanligtvis spelar in och projicerar analog film med. Det överlägsna 70mm-formatet erbjuder en skarpare, krispigare och mer stabil bild. Det kan jämföras med skillnaden mellan VHS och DVD, eller DVD och Blue Ray, för att använda en lite mer samtida referens.
Analog projektion
Filmen kommer levererad till biografen på fysiska filmremsor och inte digitalt överförd till en lokal hårddisk. Filmremsorna visas sedan genom en riktig projektor som endast kan skötas av en utbildad biografmaskinist. Känslan som infinner sig när ljudet från projektorn surrar ut i biomörkret är obeskrivlig.
Så nära verkligheten man kan komma
Filmskapare som filmar digitalt lägger ner åtskilliga timmar i postproduktion på att ge den digitala bilden den där organiska känslan. Filmremsan har rikare textur, mer vibrerande färger och skarpare skuggor som inte kan matchas av digital teknik. Quentin Tarantino hävdar att han kan avgöra på en sekund om det är en digital eller analog kopia som visas i en biosalong.
Under hösten kommer vi även att visa Stanley Kubricks klassiker År 2001: Ett rymdäventyr och nya filmen Mordet på Orientexpressen i 70 mm-formatet. Två biomåsten för filmälskaren. Vi på SF Bio lovar dig en unik bioupplevelse.
Olle Östlund, Redaktör Digitala Medier